Alla inlägg under augusti 2008

Av britta - 25 augusti 2008 09:20

Helgen har varit en stor framgång för LMK många förare visade framfötterna! Lille Jonas tog i första tävlingen 3:de pris efter en tuff kamp, de tre i topp var helt outstanding...jag tror de varvade övriga startfältet helt och hållet. Söndagens tävling blev likadan. Killen som kom 1:a båda dagarna var helt suverän! Jonas och Simon från Njurunda hade även denna dag en hård strid om andraplatsen, men denna dag var det Jonas som hade metrarna och turen på sin sida.Snacka om att han var nöjd när han fick äntra prispallen ännu en gång men denna gången på en 2:a plats! Killarna har kul mellan tävlingarna de cyklar och grejar tillsammans...Jonas har fått många nya kompisar i helgen.


Johanna har varit på Uffeträning de har bla hoppat terrängbana.Uffe hade sagt att några träningar till bara så var han redo att debutera på fälttävlansbanan.Elvira är sjuk igen...hon har fått lymfangit ännu en gång. jag ringde veterinären på torsdagskvällen. På fredagen var jag och hämtade ut penicillin åt henne och en massa stora grova kanyler och sprutor. Johanna och jag for direkt till stallet men när jag kikade på kanylen blev jag väldigt tvksam om jag verkligen skulle våga sticka henne med den....men jag sa till Johanna vi bara måste.. ju snabbare hon får i sig medicin ju bättre är det ju...Johanna höll i henne och jag hackade in kanylen,puh...i med sprutan och sedan var det bara att försiktigt trycka i henne....mycket flugjävlar var det naturligtvis som irriterade henne så Johanna hade fullt sjå att försöka hålla henne stilla. Två sprutor skulle hon också ha men som tur var så behövde jag ju inte sticka henne 2 ggr utan det var bara att byta spruta. Tänk att vi fixade det!!! jag som är så himla spruträdd!!! Men när man känner att man måste.....då måste man!

Av britta - 23 augusti 2008 11:10

Just nu sitter jag i husvagnen i Strömsund. Jonas har precis tävlat färdigt för dagen han kom i första heatet 2:a och i andra heatet 3:a med andra ord det går skitbra för Jonas i dag! Han tycker det är en jättekul bana....jag tycker den är lite läskig...den är hård och snabb. Nä nu ska jag ut och kika på Mattias och co

Av britta - 19 augusti 2008 23:10

Jaha ja vad har då hänt i dag då...vaknade vid 8.15 for genast till stallet för att släppa ut hästkrakarna. Johanna ringde när jag var på väg därifrån så då blev det en sväng till Tegeltjär för hämta henne. Hem och gjorde frukost åt Martin och Jonas. Jenny ringde och bad mej hämta henne på stationen jag hann ta en dusch före....Jenny och jag for runt på affärer här på byn för att leta arbetskläder åt Jenny vi hittade ett par byxor innan det var färdigt men en arbetssko med stålhätta storlek 34 fanns inte att uppringa på denna by. Väl hemma igen var det dax för att fixa lunch, uppvärmda stuvade makaroner från gårdagen och hamburgare fick duga. Johanna och jag drog sedan till stallet jag mockade och Johanna red Elvira. Klockan 15.45 lastade vi Rex och for till ridklubben för Johanna skulle hoppa för Gaby. Rex var riktigt överpigg och allmänt skitjobbig i dag så Johanna fick stora blåsor i händerna.

Mats och Jonas hade åkt på crossklubben så jag for dit för att lösa av Mats men han var så nöjd med att stanna kvar där så då kikade vi båda två på när Jonas körde. Annelie ville att jag skulle kika in till henne innan jag for hem så det gjorde jag och vi planerade lite inför helgen då vi ska åka till Strömsund på tävling. Tyvärr är det inte så bra stämning på klubben just nu och det är väldigt synd men det kan ju bli så ibland tyvärr.

Av britta - 18 augusti 2008 22:12

Jonas var mycket nöjd med sitt crossläger! De hade kört stenhårt med dem hela helgen så han är lite mör....men i morgon ska han visst träna igen...

Sara har varit till Ånge och tävlat med Rex, han hade varit väldigt spänd och motvillig i första klassen men de red felfritt och slutade på en andra plats. Maggan, Saras mamma sa att det såg jättebra ut från publikplats men känslan hos Sara var en helt annan. Tur att Sara är erfaren och kunde lotsa honom runt på en bra runda.

 De startade även en 110 cm och då var den gamle Rex tillbaka tack och lov då bjöd han friskt på hindren igen och hoppade med glädje över. De slutade med en 1:a plats!!!!Jag ville att vi skulle skicka in något till LJP men Sara tyckte inte att det var något att skriva om!??? Nu har jag anmält honom till en tävling i Sundsvall sista augusti och då ska både Johanna och Sara starta honom.

Vi hade tävlingar här hemma på klubben också, jag jobbade i sekretariatet....det var inte så kul....man missade ju typ hela tävlingen...men,men annars var det väl inte fel vare sig på arbetsuppgifterna eller sällskapet;) Tack Ia för att du stod ut med gröngölingen! I kväll har vi varit på möte igen på crossklubben....

Av britta - 14 augusti 2008 22:00

Denna vecka har jag varit på två möten, crossklubben hade ett inför tävlingmöte i måndags och ridklubben hade ett inför tävlingsmöte i onsdags. Övriga kvällar har jag varit på crossklubben för jag och Annelie har cafeterian denna vecka.Maria var och red Elvira i går.....själv har jag inte ridit henne sedan i lördags....dels för att inte tiden har räckt till och dels för att hon har fått skavsår av sadelgjorden.I morgon fredag åker mats och Jonas till Falun på träningsläger...jag ska tillbringa min helg på ....crossklubben (lördag) och ridklubben (söndag).

Av britta - 6 augusti 2008 21:48

jo halv dagen typ gick ju åt på sjukhuset...och sedan gick resten av dagen i rasande fart.I morse klev jag som vanligt upp vid 7.30 och startade dagen med att först gå ut med Kalle och sedan åka ner till stallet för att släppa ut Kalle Loove Elvira och Rex i hagarna.

Jonas och jag for sedan ner på köpingen för att hämta Jenny på station vid 10, det blev även ett besök på leksaksaffären och där inhandlades ett spel som heter Twister...tror jag iallafall....man ska tydligen sätta händer och fötter påbestämda prickar på en matta sedan man snurrat på en snurra....detta var definitivt inget spel för en överviktig stel kärring som mej så detta spel kommer jag att undvika....men snurra och vara dommare kan jag....det var ganska kul att titta på när Jenny och Jonas krumbuktade sig på mattan.


PÅ eftermiddagen hade vi besök av syster Maggan med jänta hennes Moa...hon har nästan vuxit i kapp Jonas nu...det fattades bara någon ynka centimeter.....(Moa är sju år och Jonas ska snart fylla 11) han är liten men naggande go min grabb...han väger endast 27 kg.


Johanna hade Gaby träning klockan 16.45 i dag, det är roligt att Sara har lyckats få hit en så bra tränare.Hoppas hon har möjlighet att komma många gånger än.Rex larvade sig som vanligt vid vattenmattehindret...så Gaby sa att nu fick hon banne mej lov att gå över mattan med honom varje dag tills han la av med fjantet. Vi ska försöka få tag i något mellan blått duschdraperi eller dylikt för nu ska fjantet bort!

Jonas och Martin fick följa med farfar Arne på fisketur till Gunnarsbo i kväll Martin lyckades få en riktigt stor aborre och Jonas var inte långt efter han heller med sin största. Erik G skulle visst få röka dem i morgon.Nu sitter Jonas och kompisen Pontus och fixar med bilar. Pontus ska sova över här i natt.

Av britta - 5 augusti 2008 17:19

i söndags var vi på crosstävling i Bollnäs, Jonas skulle starta efter ett mycket långt tränings och tävlings uppehåll....Jonas cross har varit sönder och det tog tid att få hem reservdelarna...eller ska vi säga att Jonne nog hade glömt bort att beställa.hmm...Fy fan vad mycket vatten det kan komma uppifrån! Ni skulle bara sett hur banan såg ut.....värsta lervällingen och stora vattenpölar som sjöar, jag tyckte riktigt synd om de som skulle åka. Tävlingsledningen funderade på om de skulle ställa in men de beslutade att köra ändå. Jonas startade första träningen i sina gamla crosskläder, hua hur han såg ut när han kom i mål.Glasögonen var han tvungen att hänga över armen efter första varvet han såg inte ett smack igenom dem.


Vi klädde honom sen i regnställ till första kvalet och det var samma visa igen han fick hänga glasögonen över armen och sedan köra tre varv med skiten skvättandes i ögonen men han kom iallafall till A-final! Det var bara att spola av den värsta geggan och sedan köra finalen, han låg bra länge långt ner i startfältet på grund av en dålig start men han körde upp sig så inför sista varvet låg han på 6:te plats men så körde han ner i världens hål och flög över styret. Han lyckades dessutom få styret i magen så då var det färdig kört han fick avbryta och åka fyrhjuling fram till ambulansen i stället..snacka om att jag blev rädd.....men det var bara för att spola ur ögonen som tur var.Han var ganska nöjd med dagen och fick en pokal för sin 20:de plats.


I går for Jonas i väg för att leka med Pontus hos Pontus mormor. Jag for i väg till stallet för att rida. Jag och Elvira hann precis innanför dörrarna till ridhuset när min mobil ringde.....det var Pontus mormor som talade om att Jonas hade ramlat och slagit sig ordentligt i ett cykelhopp. Jag ringde Mats som snabbare kunde ta sig till honom för att checka läget och jag började rida hem igen.Mats rinde och sa att Jonas bara hade sagt samma sak gång på gång och verkade allmänt snurrig så vi beslutade att jag skulle rida hem till Inger och Arne så kunde Ulf rida hem Viran och jag åka i väg med Jonas på sjukhuset. Väl på sjukhuset så tycker de att det var bara att skicka oss med ambulans till Hudik....så iväg for vi med blåljus och allt,,,,nä inga sirener tack och lov!Där får vi vänta ett slag för naturligtvis så var det jättemycket patienter där...efterm mycket om och men så säger läkaren att han ville ha Jonas kvar för observation över natten för han hade tappat minnet totalt från det han ramlade tills han satt på en stol hemma i mormoderns kök....läskigt! Höften hade han också slagit och knäet...vilket de tom röntgade men som tur var så var det ingen fraktur.


Vi fick sedan komma upp på barnavdelning vilket Jonas lite såg fram emot för han visste att där finns det ju tv och massor av filmer(Johanna var ju inlagd där när hon spräckte mjälten)och kanske ,kanske skulle vi få något att äta....vi hade ju inte hunnit äta middag så magarna kurrade rejält.Stackars lilla Jonas....inte fick han titta på tv för hjärnan skulle vila och inte fick han äta annat än flytande och helst så skulle han ligga alldeles stilla i sängen också.....och ni som känner Jonas vet ju att detta är inte vad min son är bäst på.Lite nyponsoppa och slutligen en tallrik fil var vad han fick att äta.De kom en gång i timmen och kollade blodtrycket och lös honom i pupillerna med en ficklampa och det gick väl an när han var vaken...men sen när han väl somnade...då hade han inte så stor lust att få en ficklampa rätt i syna...de fick bända upp hans ögon...lilla vännen.


I morse hade han hemlängtan....det nästan tårades i ögonen på honom....jag var tvungen att säga att vi kanske inte få åka hem i dag för att förbereda honom inför ronden då sa han att då rymmer jag ....jag springer härifrån, för hem ska jag! När ronden kom så sa de att de ville ha honom kvar till lunch och var allt okej då så fick vi åka hem....och han fick lov att titta på tv! men det lessnade han också på efter 1 och en halv film...då fick vi lov att gå ner på lekterapin trots att det bara var 45 min till lunch...och där,där trivdes Jonas. De hade ett häftigt data spel som han fick köra,han höll på så länge så vi nästan kom försent upp igen.Jonas slängde i sig hamburgaren som han hade fått och sen var han på väg....men han ville gärna ta en sväng förbi terapin igen....Jag fick snabbt häva i mig en kopp kaffr och fråga snällt om vi fick åka hem.....och det fick vi!

HAns och Johanna var redan i Hudik så det gick fort som attan...på vägen hem svände vi förbi Gunnarsbo för att hämta Kalle och då passade Jonas på att plocka en lite hink med hallon. Nu är han hos Pontus igen och leker....men han lovade att inte cykla i några hopp på några dagar iallafall...

Ovido - Quiz & Flashcards