Alla inlägg under november 2008

Av britta - 30 november 2008 20:48

på fredags förmiddagen for Jenny ,Mats och jag till Hudiksvall för att kika på en dusch som vi funderade på att köpa. Inte blev det den billigare varianten som vi hade kikat på först...nä han var en driven försäljare mannen i butiken;) så det blev mycket dyrare än vi hade tänkt oss....men,men. På eftermiddagen for Mats och jag till gamla stan för att utnyttja fjolårets julklapp som vi fick av Johanna och Hans, spabad på Romerska...härligt var det, vi lyckades tom få lyxigast rummet med en jättestor spa avdelning.Väl hemma igen beställde vi god mat i från restaurang och drack lite gott vin till sen satt vi som slögrodor framför tv:n.


På lördagsmorgonen hade vi sovmorgon....men inte sov vi speciellt länge...jag tror visst vi börjar bli gamla för redan vid 7.30 var vi vakna. Men vi låg och mös i sängen alla tre och slökikade lite på monster truckar på tv:n. Klockan 9 var vi alla uppstigna...Mats for till Bjuråker och jobbade och jag röjde lite här hemma.Klockan 10.30 ca...for Johanna och jag till stallet för vi skulle rida Elvira och Sessan, när vi kom tillbaka till stallet visade det sig att vi hade fin främmande syster Maggan i från Hudik med dottern Moa var i stallet och väntade på oss.Tyvärr hade vi inte möjlighet att ta med dem hem för vi skulle vidare till Delsbo med Rex på hoppträning, men dom beslöt sig för att kika in i Delsbo och titta när Johanna red på hemvägen.

Vi kom hem igen vid 19.00 och då var Mats fortfarande inte hemma och Jonas var på bio med kompisen Mattias. Vi beställde pizza när vi äntligen var samlade igen vid 21.00


I dag söndag var det vi som hade utsläpp av hästarna på morgonen, Mats och Jonas hjälpte till så det gick väldigt fort och smidigt.Johanna hade Uffe träning även idag i Delsbo. Rex har gått jättebra hela helgen trots att Johanna har ridit honom på hackamore.I morgon måste jag ringa till veterinären i Hudik och få en tid för tandraspning.

Av britta - 27 november 2008 19:08

i dag erbjöd han sig att följa med Johanna ut och rida..han är ju ingen ungdom längre precis, 71 tror jag visst att han har fyllt gubben...Johanna trodde nog att han skämtade men icke sa nicke han hängde med...han red min Elvira. Han hade visst tyckt att han hade hamnat lite uppe i det blå, min lilla Vira mäter ju 173 cm i mankhöjd.Han hade tom provat att trava lite på min skumpiga häst men då sa visst höfterna i från, sviter på Arne efter alla år som busschaufför.Han är allt för härlig Arne!

Själv har jag jobbat på dagis idag, andra gången nu på två veckor...jag tror jag har lyckats bli första handsvikarie på den avdelningen!Det är så himla roligt att vara tillbaka....ungarna är så härliga! Jonas kom ner till dagis efter skoldagen så han hjälpte barnen att bygga snölyktor och så åkte de stjärtlapp i pulkbacken...jag tror barnen tyckte det var spännade med en så stor kille som kom och var med på lekarna. Jonas är så snäll och go med yngre barn.....vem vet ....kanske går han i sin mors fotspår när han blir vuxen och börjar arbeta med barn?

Av britta - 25 november 2008 18:08

här har det snöat ganska rejält främst under gårdagen så i dag har snöskottning stått på schemat. Vi har även satt upp en julgran med belysning nere vid stallet:)+två grankransar på portarna så nu har vi pyntat stallet utvändigt till första advent. Johanna och jag har varit ut och ridit lite på förmiddagen...härligt i den ljusa fina snön men tyvärr så är det blankis under, så man får allt vara lite försiktig.Sessan har fått vila idag. Hon har haft strapatser så det räcker så hon kan nog behöva en vilodag :)


Vi fick låna en sele och en sulky av familjen Nordh i söndags nämligen så vi var inte sen att testa donnan.Johanna, Jonas och jag selade på henne i stallet och begav oss ut för att tömköra henne först för att se hur hon reagerade men det var inget som helst problem så vi bestämde oss för att ta en promenadhit hem för att hämta sulkyn.Vi fick lov att ringa Arne så vi fick hjälp med att spänna för...herre min ge vad mycket remmar det är på en travsele!

När vi var färdiga så manade vi försiktigt på Sessan framåt men si då fick hon ett frispel hon hoppade och studsade och stegrade sig så jag trodde hon skulle landa med framhovarna på Hans golfs huv.Arne, Mats och jag och Johanna kämpade för att få henne att lägga av men lika plötsligt som hon började lika plötsligt slutade hon....nu handlade detta bara om sekunder men sekunder kan vara långa om det håller på att gå illa!Vi bestämde oss för att mana på henne en gång till iallafall och då minsann var hon lugn som en filbunke!Johanna gick bakom vagnen och höll i tömmarna och jag gick framme och höll i ett grimskaft, efter en liten bit så fick Johanna hänga lite bak på sulkyn men hon reagerade inte så då satte sig Johanna på riktigt.Jag kopplade loss efter en liten bit och det gick jätte bra så de kom långt för mej ner till stallet....tyvärr krånglade hon lite när Johanna skulle vända henne nere vid stallet igen men det gick bättre än första gången.Dagen efter gjorde vi ett nytt försök och då gick det hur bra som helst,,,,men hon verkar vara lite rädd för skaklarna när man ska vända,,,men hon vänjer sig nog snart.Jonas blev lite gladare igen iallafall för en dag när vi skulle ut och rida så stegrade hon sig med honom och då blev han lite osäker...så nu känns det väl lite bättre när han kanske kommer att kunna köra henne snart...vi får väl se när Hagmyren kallar;)

Av britta - 11 november 2008 19:57

får man säga så...? hm jag är som vanligt ute i sista minuten med att göra momsen åt Mats...kan inte fatta varför jag gruvar mej så varje gång, jag menar har man bara satt sig och hittat alla papper så går det ju riktigt bra....iallafall om man får sitta i fred och inte bli störd hela tiden....inte en siffra får ju bli fel menar jag så då krävs alla min koncentration.;-)ungarna har väl nästan lärt sig vid detta laget att det inte är tillfälle att försöka prata med mamma....


Vi hade mycket roligare i stallet på eftermiddagen när momsen var fixad!

Jonas och Johanna red på volten, jag satte ut lite koner så att de kunde rida lite slalom och så la jag ut lite bommar för att se hur Sessan reagerade på det. hon höll sig som vanligt lugn fattade nog inte riktigt i början att hon faktiskt skulle gå över dem...men sen så.....så då satte vi upp ett pyttekryss och då menar jag verkligen pyttekryss....men hon har nog inte hoppat så mycket i sina dar...men Jonas körde stenhårt så till slut skuttade hon lite över iallafall. Vi får väl träna på hon verkade positiv till uppgiften iallafall och det är ju värt guld tycker vi då Jonas vill ha en hopp ponny.Vi får väl träna vidare....med små steg och tålamod kommer man långt!

Av britta - 9 november 2008 19:01

har vi varit på i dag Johanna ,Jonas och jag och det gick jättebra! Jonas och Sessan verkar komma riktigt bra överens det blev t.o.m en liten galopp...Jonas tycker att det är jätteroligt att rida! Trafiksäker verkar hon också vara lilldonnan...brydde sig inte alls om bilarna som kom. Vi tog först stigen igenom skogen upp men hon verkade så lugn och fin så vi bestämde oss för att ta vägen tillbaka och hon travade när Jonas "vela" och hon stannade när Jonas "vela".Jonas kan ta henne in och ut i hagen själv.....iof så är han ju inte rädd för fem öre så....trots att hon försöker skrämma honom lite genom att vända rumpan till när han ska hämta henne så bryr han sig inte och då lägger hon till slut av och han får ta henne.


Nu ikväll så skulle Jonas vara snäll och ge henne det sista i hinken av krafftfoderet som hon inte kom åt och då råkade hon bita honom i ett finger.....och hon höll fast ett slag....men inte hytta han åt henne för det eller skrek...nä han försökte bara komma loss...men sen kom tårarna...stackarn det gjorde säkert jätte, jätte ont!

Vi har även firat farsdag här hemma i dag. Jonas Johanna och Jenny hade varit och knäppt en jättefin bild på de tre som de hade ramat in.....jättefint! Inger och Arne var hit och fikade med oss, kaffe och tårta mm gott...men nu är det dax att jag tar tag i min viktminskning igen så nu får det vara slut syndat på ett tag.

Av britta - 8 november 2008 20:23

I bland går det riktigt fort vill jag mena....satt och läste Ljp och så där en annons om en fjordning...lite längre ner i texten stod det att de hade fler hästar och ponnier till utlåning eller försäljning så jag slog en signal...och fick prata med en trevlig tjej som hette Sussie och hon hade en liten c-ponny som hon gärna lånade ut på foder.Johanna och jag satte oss i bilen och for och kikade och provred lilla donnan i Alfta. Vi filmade och for hem för att fundera hur vi skulle göra och framför allt fråga Jonas om han verkligen ville och så måsta jag ju fråga min äkta hälft om det var okej också...


Jonas blev stormförtjust och Mats sa att det där fick vi avgöra själva. Så på fredags förmiddag for vi då återigen till Alfta, denna gång med transporten på släp.Efter kaffedrickande och snack så lastade vi donnan och det var inga problem hon gick in utan vidare hon stod sedan snällt hela vägen hem. Väl hemma fick hon komma in i sin nya box och sedan fick hon en liten rykt innan hon fick komma i sin hage. Rex blev stormförtjust, Elvira tycker nog att hon är en rival...brunstig är hon dessutom den lilla rackarn. Hon får tillsvidare gå i en egen hage så får vi se om de kan gå tillsammans alla tre sedan.


Idag vaknade Jonas redan vid 6.45 och tyckte vi skulle kliva upp....ni kan ju gissa var han ville åka...8.15 gav jag upp....det var min sovmorgon det, Lisa som skulle ta ut hästarna och fixa så jag skulle få sova ut ordentligt!Vi var till Heeds och lånade ett litet träns men sedan for vi faktiskt till stallet. Jonas har fixat och grejat med donnan i flera timmar...det är ju inte bara att vara hästskötare...och så har han ridit på volten själv och det gick jättebra han var så duktig och hon skötte sig utmärkt! Sienna heter ponnyn men det är så krångligt att säga så vi kallar henne för Sessan i stället. Lägger ut en bild som de hade knäppt på henne i sommras. Bilden gör inte henne rättvisa tyvärr för hon är vackrare i verkligheten. Jag får väl lägga in bilder på henne senare

Av britta - 6 november 2008 10:55

Jonas har återigen fått för sig att han vill ha en ponny att rida och köra. Jag kan väl iof förstå honom, mamma och storasyrran är ju i stallet titt som tätt....kanske det blir lite tråkigt att sitta hemma själv eller att vara med i stallet när vi bara har två jättehästar att pyssla med. Nu har han varit med på ridklubben två dagar i rad och han är alldeles frälst.....så vi tänkte att vi försöker hitta en lämplig ponny att ha på foder eller att hyra för ett slag.


Är det någon där ute som vet av någon lämplig b eller lite c ponny så får ni gärna höra av er.....Jonas har ridit på ridskola...så lite kunskap har han och vi kan erbjuda box, utevistelse, hästkompisar i ett litet lugnt stall + att båda mamma och syster rider och har haft hästar under många år.

Ovido - Quiz & Flashcards