Alla inlägg den 9 mars 2008

Av britta - 9 mars 2008 19:34

Fest hela helgen....nja inte riktigt ändå....vi har nog blivit lite för gamla för det. Men visst for vi till fjälls, två helger i rad har det t o m blivit! Mycket härlig skoteråkning! Första helgen var väl inte vädret på vår sida, Martin Jonas Mats och jag gjorde dock en tur på lördagen, vi tänkte ta över ett kalfjäll men vi valde att vända, när det blåser på fjället då jäklar blåser det! Himlen såg dessutom hotfullt mörk ut och med två små grabbar på skotrarna så chansar man inte! Söndagen spenderarde jag på Vallens fik medans grabbarna roade sig med brädåkning. Mats drog iväg med en kompis på skotertripp. Vi hade en lugn och skön helg och jag tror pojkarna var nöjda när vi for hem.

Johanna var ju till Falun och tävlade på söndagen, snacka om att jag  som satt där uppe var nervös och väldigt väldigt nyfiken....tyckte det tog en himla tid innan jag fick veta något. Tävlingen drog ut väldigt på tiden för att det var många startande och väldigt många efteranmälda. Sara startade först för hon startade Evert i unghästklassen 90 cm. De fick tyvärr ett nedslag men blev placerade. Johanna och Rex startade i 1 m, när jag lyckades få tag i henne låg hon 1:a snacka om det var spännande en stund!

De slutade på en fin 5:te plats i det 53-54 ekipage stora startfältet. Jag tror det var totalt 14 placerade....Johanna var dock inte nöjd med sin ritt, hon tyckte inte alls att det hade känts bra men de gjorde sitt jobb och gick runt som dubbelnolla. Johanna och Rex startade sedan i 1,10 m men där fick de ett "pet" i en kombination och därmed var dagens ridning över. Johannas stora fasa är just kombinationer så nu jäklar ska hon få träna på just sådana!!! hon vill nämligen gärna trycka iväg Rex mitt i kombinationen vilket gör att han hoppar av för tidigt eller får ett väldigt flackt hopp. Aja baja....Hon var iallafall mer nöjd med dagens andra ritt så det var ju lite synd att de petade.


På tisdagen var Sharpman hit upp till lilla Ljusdal så då var vi på sadelprovning. Vi var helt inställda på att köpa en ny sadel men si...så blev det inte! Rex hade breddat sig fyra storlekar. Sadelutprovaren frågade Johanna om hon verkligen hade kunnat hoppa honom i den sadeln.....så mycket vickade den! jaja nu blev det bra iallafall, men nu får han inte bredda sig mera för då visste hon inte om det fanns någon sadel som han skulle kunna ha.....annars fick vi nog lov att specialbeställa.....hua dyrt!

Att Rex har breddats sig är naturligtvis jättebra, det betyder att det går åt rätt håll. Han musklar sig som han ska. Men han ser ju helt annorlunda ut i dag mot för när vi köpte honom för 1 1/2 år sedan, vilken liten stackare han var då....mager och tanig.

Nu i helgen for vi till fjälls igen, vi for faktiskt redan i torsdags så vi har haft ganska många dagar där uppe. Jenny passade Trassel och Inger och Arne fick äran att passa de övriga smådjuren. Lisa tog hand om hästarna.Tack snälla....det är så skönt att kunna sticka iväg och veta att djuren har det bra iallafall. Vi har haft riktigt bra väder denna helg trots att de sagt på tv:n att det skulle vara bara skit väder, snö och storm har de varnat för....det har vi inte sett röken av...på fredagen drog Johanna Hans Jonas Mats och jag iväg på en skotertur vi hamnade längst upp på Funäsfjället mitt inne i byn...snacka om utsikt! Jag som är höjdrädd hade lite problem där ute på terrassen...tyvärr så hade jag inte kameran med....den låg i husvagnen...där har den legat hela helgen....men jag gör framsteg....nu var den ju med dit upp iallafall...vem vet...nästa gång så kanske....men jag lovar inget! På fredags kvällen hamnade vi ute i kåtan med våra kära husvagnsgrannar Joel och Eva + Joels bror Andreas. Efter x antal groggar och öl osv, fick vi för oss att åka till Tänndalsvallen och hälsa på gänget där...Hans körde så vi knöka in oss hela gänget i Mats Cittra...finns det hjärterum så finns det stjärterum...eller hur? Kul hade vi iallafall i knuffes förstuga...det är otroligt vad många det får plats ibland!

 Mer öl och Fernet och musik och tjatter...halva natten. Lördagsmorgonen hade ju kunnat vara en katastrof, men icke....måste vara fjäll luften! Fast lite tung i huvudet var man väl ska erkännas, fattas bara annat! I ett sådant läge finns det bara en sak att göra, grensla skotern och dra ut i naturen! Efter mycket om och men så blev vi ett skapligt gäng som drog iväg mot Gröndalen för lite lek. Lek och lek ..nja inte för min del..men gubarna, tror aldrig de blir för gamla för att hoppa och studsa och köra fast osv...nu var jag ju ensam tjej som körde de andra hade backat ur....de visste väl vad som väntade kanske....snabb tur rakt ut i fjällen, hade de åkt ifrån mej där hade jag nog aldrig hittat hem! men herre je...vilken vy..har nog  nästan aldrig sett något så vackert! Så trots att de kör som galningar och jag inte riktigt kan hänga med på min motorsvaga skoter och jag blir förbannad och sur för just detta faktum....så var det så jäkla kul!

Ovido - Quiz & Flashcards