Alla inlägg den 29 april 2008

Av britta - 29 april 2008 20:23

det händer mycket nu....det är full fart på jobbet, mycket kunder och massor att göra....men jag tycker det är skitkul fortfarande! Vad som är mindre roligt är att Johanna fick avbryta sin ridlektion förra onsdagen för han bara stretade emot och de krigade hela tiden,,,,han gav inte med sig för 5 öre hur än Johanna försökte så vi beslutade att nu får det vara nog nu måste vi kolla om det är något fel på honom eller om det bara är att kämpa vidare...sagt och gjort vi ringde Bergsåkers veterinärklinik dagen efter och vi hade tur och fick en tid redan måndagen efter dvs i går. Där kollade de hans tänder och ju visst han hade en liten men attans så vass pigg längst bak i munnen så den raspades ner de snyggade även till en del andra tänder när de ändå var i farten , han hade ju fått lugnande så han var from som ett lamm.De ville även gå ner i näsan med slang för att kolla luftvägarna och då hittade de lite slem som tyder på att han lider av bronkit, vilket vi inte märkt av alls för han har inte alls varit hostig eller så.


Nu var det ju inte så mycket men de ville medicinera honom iallafall för att se att det inte var det som ställer till det i ridningen. Vi ska upp till Sundsvall igen om två veckor för återbesök, då ska de även kolla upp hans nacke och halsrygg osv. och så vill de se hur han har reagerat på medicineringen.Det var Rex det ...nu kommer vi till Elvira.... vi for glada ihågen upp till fjälls i fredags, på lördagsmorgonen ringer Lisa och säger att Elvira är jättedålig och är så svullen i sitt bak ben och hon kan inte stödja på det.....vad ska vi göra.....ja jag sitter ju där jag sitter 26 mil hemifrån så jag bad henne snälla ring Maria ägaren till Viran så det gjorde då Lisa och så sa hon att jag skulle stanna kvar så skulle de ta hand om henne. maria ringde mej lite senare och talade om att hon även hade 40 graders feber vi beslutade gemensamt att hon skulle ringa efter jourveterinären. De konstaterade att hon har lymfangit.


Kan ju inte påstå att det kändes så där jättebra att sitta så långt borta...men det fanns ju inget jag kunde göra iallafall, så jag stannade kvar och hade en riktigt härlig dag i solen.På söndagen for vi hem redan vid 10 för då kände både Johanna och jag att nu ville vi hem bums för att med egna ögon se henne. Men fy jag nästan grät när jag såg henne...lilla gumman....jag var övertygad om att benet måsta vara av men Mats sa att då skulle hon väl knappast stå och stödja på det. Vi beslutade oss för att bygga en hage åt henne på utevolten dels för att hon inte skulle behöva gå så långt men framför allt för att där är det torrt och fint.


Hon får nu en stor dos penicilin varje dag som Lisa eller Maria injicerar...jag vågar inte! och hon får smärtstillande....men det är så hemskt för hon verkar ha så ont, det bara forsar vätska ut genom huden på henne. Hon går så försiktigt ut, men hon rör sig iallafall mer och mer för varje dag som går. idag har jag varit till Delsbo och hämtat en dos cortison åt henne och är hon nu inte mycket bättre i morgon så måste vi ta ut en veterinär igen.

Ovido - Quiz & Flashcards